Zarząd PFRON zmienił Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku. Od 5 sierpnia 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru C Zadanie 2 programu będą mogły złożyć także osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które użytkują skuter lub wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym. Taka możliwość nastąpiła po decyzji Rady Nadzorczej PFRON o zmianie programu (uchwała nr 5/2025 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 26 czerwca 2025 r.).
Do którego programu złożyć wniosek o dofinansowanie?
Do programu „Aktywny samorząd” Obszar C zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.
Gdzie złożyć wniosek?
Od dnia 5 sierpnia 2025 roku w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/
W systemie SOW znajdziesz różne formy pomocy przy wypełnieniu wniosku: pomoc kontekstową, bezpłatną infolinię, mobilnego asystenta, możliwość wykorzystywania wprowadzonych danych w przyszłości – w trakcie składania kolejnych wniosków itd.
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego:
- bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00
numer 800 889 777 lub - sow@pfron.org.pl
W jakim terminie złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć do dnia 31 sierpnia 2025 r.
W kolejnych latach o terminie przyjmowania wniosków ogłosimy na naszej stronie internetowej, w zakładce komunikaty programy i zadania PFRON aktywny samorząd komunikaty.
Kto może złożyć wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, nieposiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby, która udzieliła Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej - portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)).
Co możesz uzyskać?
Dofinansowanie kosztów utrzymania sprawności technicznej skutera albo wózka inwalidzkiego o napędzie elektryczny. Sam decydujesz c jest Ci niezbędne.
Możesz uzyskać dofinansowanie kosztu zakupu akumulatora lub akumulatorów do pojazdu, a także innych kosztów: niezbędnych napraw, przeglądów czy konserwacji.
Możesz zakupić dodatkowe elementy lub dodatkowe wyposażenie pojazdu w celu osiągnięcia optymalnych wymogów technicznych lub poprawy stanu technicznego pojazdu.
Mogą to być także niezbędne zakupy związane z zachowaniem albo poprawą funkcjonalności pojazdu, sprawnością i bezpieczeństwem poruszania się przy pomocy wózka/skutera.
Możesz uzyskać dofinansowanie dodatkowego oprzyrządowania lub niezbędnych dodatkowych elementów wyposażenia w związku ze zmianami w swoim stanie fizycznym lub pogłębiającymi się trudnościami w poruszaniu się przy pomocy posiadanego pojazdu.
Jaka jest wysokość dofinansowania?
- 4.043 zł.
- Kwota ta jest przeznaczona na zakup wszystkich wybranych przez Ciebie przedmiotów.
- Na zakup jednego akumulatora maksymalne dofinansowanie wynosi 1.155 zł. Możesz ubiegać się o dofinansowanie więcej niż jednego akumulatora, ale we wniosku musisz uzasadnić dlaczego jest Ci potrzebny kolejny akumulator.
- Nie musisz mieć udziału własnego w zakupie, o ile przyznana kwota dofinansowania umożliwia sfinansowanie Twoich potrzeb wskazanych we wniosku.
Ponieważ w programie w przypadku Obszaru C Zadanie 2 obowiązuje zasada refundacji kosztów, nowi adresaci pomocy – użytkownicy skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym, posiadający umiarkowany stopień niepełnosprawności, mogą ubiegać się także o refundację kosztów poniesionych do 180 dni przed złożeniem wniosku.
Warunkiem przyznania takiej refundacji jest posiadanie orzeczenia o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w dniu poniesienia kosztu proponowanego do refundacji oraz przedstawienie faktury VAT potwierdzającej dokonany przez Ciebie zakup.
Jak często można składać wniosek o dofinansowanie?
Ponowna pomoc w ramach zadania, w którym uzyskałeś dofinansowanie (Obszar C Zadanie 2) może być udzielona po zakończeniu okresu gwarancji na przedmiot/usługę, wcześniej dofinansowaną.
Przykładowo, jeśli za pierwszym razem uzyskałeś dofinansowanie zakupu akumulatora, na który udzielono sześciomiesięcznej gwarancji, to kolejny wniosek o kolejne dofinansowanie (na przykład remontu pojazdu) możesz złożyć po upływie gwarancji udzielonej na akumulator.
Po co jest dofinansowanie w programie „Aktywny samorząd”?
Dofinansowanie ma wyeliminować lub zmniejszyć bariery w poruszaniu się, ograniczające Twoje uczestnictwo w życiu społecznym, zawodowym lub w dostępie do edukacji.
Kto obsługuje Twój wniosek?
Wnioski są rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (MCPR lub PCPR).
Dane kontaktowe realizatorów programu znajdują się pod linkiem: sow baza instytucji
Co zawiera wniosek?
Tylko najpotrzebniejsze dane i załączniki.
Wpisane raz do systemu SOW dane wykorzystasz w kolejnym wniosku!
Przygotuj skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.
Pamiętaj! Wniosek musi być przez Ciebie podpisany!
- tylko podpisany i kompletny wniosek będzie rozpatrzony; Kompletny wniosek to taki, który zawiera wszystkie wymagane dane i załączniki,
- we wniosku dokładnie opisz, w jakim celu starasz się o dofinansowanie i uzasadnij wybór każdego z przedmiotów przedstawionych do dofinansowania.
Musisz:
- być wskazany jako bezpośredni płatnik przedmiotów wskazanych do dofinansowania,
- zgromadzić faktury VAT potwierdzające wydatki,
- czekać na zawarcie umowy dofinansowania, która jest podstawą przekazania dofinansowania.
Co po złożeniu wniosku?
- czekaj na informację w systemie SOW, czy wniosek został przyjęty do realizacji, a następnie na informację o terminie zawarcia umowy dofinansowania.
Pamiętaj o gwarancji!
- Zadbaj, aby sprzedawca lub usługodawca udzielił Ci gwarancji na zakup/usługę i poinformował Cię o terminie jej obowiązywania.