Informacja dla mieszkańców powiatu

OLESKA POLICJA DO MIESZKAŃCÓW POWIATU

Szanowni Mieszkańcy powiatu oleskiego 

W związku z licznymi zgłoszeniami prób oszustw w naszym powiecie, których ofiarami są często osoby starsze, Policja prowadzi działania mające na celu zapobieganie oszustwom. Czujność, świadomość, oraz rozsądek to najlepsza obrona przed oszustami, którzy próbują wykorzystać Waszą dobroć i zaufanie. W związku z tym apelujemy do Was byście byli szczególnie ostrożni i czujni w kontaktach z nieznajomymi, zwłaszcza przez telefon czy Internet. Pamiętajcie Państwo by zawsze weryfikować informacje i nie podejmować pochopnych decyzji pod presją czasu. Oszustwa metodą na „wnuczka", „policjanta", „funkcjonariusza CBŚP", „prokuratora" lub „pracownika banku", z wykorzystaniem natychmiastowej płatności metodą „BLIK" oraz włamania na konta portali społecznościowych są aktualnie jednymi z najczęstszych przestępstw.

Aby skutecznie przeciwdziałać tym zagrożeniom warto stosować kilka podstawowych zasad:

  • PAMIĘTAJMY!! Policja, funkcjonariusze CBŚ, prokuratorzy NIGDY nie proszą o przekazanie komukolwiek pieniędzy lub przelanie ich na jakiekolwiek konto w ramach pomocy w działaniach policyjnych; nigdy też nie proszą o zawarcie umowy o kredyt.
  • Oszuści mogą też podawać się za członków rodziny, adwokatów, pracowników banków Jeśli otrzymacie Państwo podejrzany telefon, przerwijcie rozmowę. Zadzwońcie na Policję i poinformujcie o podejrzanym telefonie.
  • Nie ufajcie nieznajomym przez telefon — nigdy nie przekazujcie pieniędzy, danych osobowych, numerów kont bankowych ani innych poufnych informacji.
  • Nie udostępniajcie swoich danych osobowych, numerów kont, loginów czy haseł przez Internet, jeśli nie macie pewności z kim rozmawiacie. Zawsze logujcie się do swojego konta bankowego poprzez bezpieczne, oficjalne strony lub aplikacje.

➢ Nigdy nie podawajcie kodu „BLIK" przez telefon — banki nigdy nie proszą klientów o podanie kodu BLIK ani nie instruują, aby zaakceptować transakcję w aplikacji bankowej.

  • Zabezpieczajcie swoje konta na portalach społecznościowych- używajcie silnych haseł i włączcie dwustopniową weryfikację, aby zminimalizować ryzyko przejęcia konta.

Informujcie swoich bliskich, szczególnie seniorów, o nowych metodach oszustw. Im bardziej są świadomi zagrożeń, tym trudniej będzie ich oszukać.

Jeśli podejrzewacie, że mogliście paść ofiarą oszustwa natychmiast skontaktujcie się z bankiem aby zablokować transakcję oraz zgłoście sprawę na Policję. Prosimy każdorazowo dzwonić pod numer alarmowy.

W razie wątpliwości lub potrzeby dodatkowych informacji prosimy o kontakt z dzielnicowym.